Grunty należące do Fabryki Śrub i Wyrobów Kutych Brevillier – Urban w Ustroniu, przejęcie fabryki przez niemiecką firmę Volkswagenwerk, sytuacja w ustrońskiej Kuźni w czasie II wojny światowej oraz w latach powojennych, staw fabryczny przy dawnej Kuźnicy „Adama”, zakład energetyczny nr 5 w Ustroniu, drewniana kolonia robotnicza „Frankreich”, przejmowanie gruntów fabrycznych pod budowę drogi państwowej Skoczów – Koniaków, kontrola granic oraz zamiana gruntów pomiędzy fabryką i sąsiadującymi właścicielami posesji, budowa utwardzonej drogi na Zawodzie Dolne na północny – wschód od zakładu, parcele fabryczne zlokalizowane w sąsiedztwie Dworca Kolejowego w Ustroniu, topografia Dworca Kolejowego oraz pobliskich odcinków linii kolejowej, objęcie fabryki Brevillier – Urban zarządem państwowym w 1945 r., upaństwowienie fabryki i nadanie jej nazwy „Polskie Zakłady Kuzienne”.
(1)